Zouten
Scheikunde voor niveau havo, vwo, vmbo
PowerPoint met diagnostische vragen bij het onderwerp zouten om snel formatief te handelen
zouten, diagnostische vraag, naamgeving, notatie, havo, vwo, iol
Hieronder zie je de dia’s inclusief toelichting. Gebruik de knop hieronder om de presentatie (Powerpoint) te downloaden.
Download presentatie (.pptx)![](https://www.diagnostischevragen.nl/custom/jpgs/20250114/a4793a22-b13b-4f03-9e59-e453a19d32fe-0001.jpg)
![](https://www.diagnostischevragen.nl/custom/jpgs/20250114/a4793a22-b13b-4f03-9e59-e453a19d32fe-0002.jpg)
Misvatting: wat betekent het Romeinse cijfer II nu eigenlijk?
A GOED
B leerlingen denken dat de II betekent dat er 2 ijzerionen zijn
C leerlingen denken dat de II slaat op het aantal positieve ladingen en het aantal negatieve ladingen
D de formule ziet er enigszins bekend uit, het is ijzer(III)sulfide
![](https://www.diagnostischevragen.nl/custom/jpgs/20250114/a4793a22-b13b-4f03-9e59-e453a19d32fe-0003.jpg)
Misvatting: veelgemaakte fout is het “vergeten” of verkeerd noteren van de lading van het ijzerion.
A is niet goed, de lading van ijzer moet er bij
B GOED
C leerlingen denken dat de 3 achter CO betekent dat de lading van ijzer ook 3 is.
D leerlingen denken dat de IV erin moet omdat er in totaal 4 ionen in zitten
![](https://www.diagnostischevragen.nl/custom/jpgs/20250114/a4793a22-b13b-4f03-9e59-e453a19d32fe-0004.jpg)
Misvatting: onjuiste notatie van het fluoride(ion)
A GOED
B leerlingen denken dat dat fluor altijd F2 is
C leerlingen denken dat de Fl fluor is
D combi van b en c
![](https://www.diagnostischevragen.nl/custom/jpgs/20250114/a4793a22-b13b-4f03-9e59-e453a19d32fe-0005.jpg)
Misvatting: wat is de juiste notatie van het sulfaat(ion)
A leerlingen denken dat de sulfide sulfaat is
B leerlingen denken niet en maken er iets niet bestaands van
C leerlingen denken dat sulfiet sulfaat is net als nitraat
D GOED
![](https://www.diagnostischevragen.nl/custom/jpgs/20250114/a4793a22-b13b-4f03-9e59-e453a19d32fe-0006.jpg)
Misvatting: wat moeten we met (IV)?
A leerlingen denken dat er letterlijk vertaald moet worden (dus geen subscript)
B leerlingen denken dat de haakjes niet nodig zijn
C leerlingen denken dat er letterlijk vertaald moet worden (met subscript)
D GOED
![](https://www.diagnostischevragen.nl/custom/jpgs/20250114/a4793a22-b13b-4f03-9e59-e453a19d32fe-0007.jpg)
De vragen en toelichtingen vallen onder een CC BY-SA 4.0 licentie https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0